– Vi er glade for å ha en ny runde med Vivo! Det er fantastisk å se så mye kreativitet og aktivitet. Selv om ikke alle vinner konkurransen, er jeg sikker på at alle filmene bidrar til å synliggjøre korpsene i sine lokalmiljø, og vise hvor flott det er å være med i korps! Her er virkelig alle vinnere!
Musikksjef i NMF, Rune Hannisdal, er imponert over bidragene som er kommet inn.

14 bidrag gikk videre til finalen. Etter avstemningsrunden  er det altså Brønnøysund skolekorps og Tveit Union Musikkorps  som står igjen som vinnere i hver sin klasse.

Stort engasjement i lokalmiljøet

Dirigent i Brønnøysund skolekorps, Rita Jonassen, forteller at låtvalget, Monody av The FatRat, var et ønske fra av musikantene i 2019/2020. Da ideen om å lage musikkvideo begynte å spire, kom låten opp som forslag igjen. Musikantene hadde også flere forslag til filmen, blant annet Torghatthullet som location og kule spesialeffekter.

7. juni arrangerte korpset premierefest på videoen. Med et pyntet lokale, festkledd korps og publikum, rød løper, fotografering av hvert korpsmedlem med familie og velkomstbrus i stettglass, ble det konsert med korpset og premiere av filmen på storskjerm. Også lokalavisen var til stede og kunne dokumentere en flott kveld.
– Det var ekstra gøy at vi samme kveld kunne fortelle medlemmene at vi var plukket ut som Nord-Norges finalist – til stormende jubel i salen.

I etterkant har korpset opplevd et stort engasjement i lokalsamfunnet. Filmen har blitt vist frem på skolen og det har kommet tilbakemeldinger fra barn som har lyst til å begynne i korpset.
– For medlemmene i korpset bygger det nok veldig på selvtilliten at de får så mange positive tilbakemeldinger fra både jevnaldrende og voksne i lokalsamfunnet om at korps er kult! Det var jo akkurat det vi ønsket å oppnå med dette prosjektet, fortsetter Rita Jonassen.

Vinner for andre året på rad

I klassen voksenkorps/drillkorps var det Tveit Union Musikkorps som gikk av med seieren. De vant også sin klasse i fjor.
– Det er veldig gøy at vi vinner! I fjor var konkurransen et spark bak for å stå på og skape aktivitet selv når ting var krevende, og vi begynte tidlig å tenke ut en idé til VIVO 2021, sier dirigent Daniel Sørensen. Han legger til at korpset er opptatt av å være synlig i lokalmiljøet.
– Vi har de siste tre årene jobbet med merkevarebygging og hvordan vi ønsker å fremstå for publikum. Sammen med folk.no, som er en profesjonell aktør har vi hatt workshoper hvor vi adresserer hvilken retning vi vil gå de neste årene. Vi ønsker å være det korpset som kommunen og næringslivet ringer til når det skal skje noe her i Kristiansand.

Både i år og i fjor har medlemmene delt videoen i sosiale medier og bedt venner og bekjente om delinger og likes.
– Vi vet jo ikke hvordan det blir mottatt, men det er tydeligvis en begeistring siden vi vinner i år igjen.

Unge talenter har fått vise seg frem

Blant skolekorpsene har det vært stort engasjement blant medlemmene, og unge talenter har fått vist seg frem.
Låten i bidraget til Haukerød skolekorps er skrevet av 9 år gamle Ada-Celine Veløy Myren. Og de ulike instrumentgruppene har selv laget dansetrinnene som kan ses i musikkvideoen.
– Det er en flott gjeng musikanter vi har som er svært stolt av sluttproduktet. Vi liker godt å vise oss frem i uniformen vår, og vise at vi er glad i å marsjere, sier korpsleder Camilla Jakobsen.

På Nordvestlandet ble det tidlig bestemt at bilder og filmer fra årets prosjekter skulle utgjøre bidraget til VIVO.
– Tomrefjord skulekorps valgte i år å sette sammen en film fra alle våre konserter og prosjekter gjennom sesongen, for å vise hvor mye fint vi har fått til dette året til tross for restriksjonene.
Leder i korpset, Heidi Bårdsnes, sier at korpset har hatt flere prosjekt hvor medlemmene har fått utfolde seg og vist seg fra ulike sider, med både kostymer, sminke og ulike innslag av litt skuespill. Halloweenkonsert, nissefilm i kirken før jul og Valentinkonsert har vært store suksesser.

Stavanger Drill håper musikkvideoen vil bidra til at flere får øynene opp for at det finnes et drillkorps i Stavanger. Stavanger Drill består av åtte medlemmer i alderen 6-11 år og musikkvideoen er spilt inn fra ulike steder i Stavanger sentrum og innholdet er blant annet utdrag fra jentenes konkurranseprogram.
– Både medlemmene og instruktørene har hatt det veldig gøy med jobbing av Vivo-prosjektet, og samholdet har blitt enda sterkere. Vi fikk vist frem de herlige, morsomme, nydelige medlemmene våre, samholdet vårt, og den fine byen vi bor i, samtidig som drilljentene fikk besøke noen steder de ikke hadde vært på før, forteller instruktør Jenny Meland.

Vi gratulerer

Vi gratulerer til Brønnøysund skolekorps og Tveit Union Musikkorps som vinnere av VIVO 2021!.

Vinner klassen for skolekorps/generasjonskorps/drillkorps får et gavekort fra Yamaha til en verdi av 8500,- og premien til vinner i klassen voksenkorps/drillkorps er et gavekort levert av Norsk Noteservice til en verdi  av 8500 ,-. Alle regionale vinnere får utbetalt 4000 ,- fra NMF, i tillegg til at det trekkes to gavekort til tilfeldige korps som har deltatt.

Se alle finalebidragene i spillelisten VIVO 2021 – alle finalister på vår YouTubekanal!