Øydis Kind Refsum fra Romerike drillkorps kom som førsteårs senior til VM-finalen i Rhythmic twirl (drilldans solo) senior sammen med sju andre fra fem ulike nasjoner. Det er vanskelig å forklare hvilken stor prestasjon dette er. Maya Kosmo fra Horten Drill kom til finale i både Solo 1 Baton og X Strut junior. Beste plassering blant jentene var Mayas 5. plass i X Strut. Hun var best blant de europeiske deltakerne!

Maya Kosmo i X Strut junior                     Foto: Atle Ommundsen

Mathias Langseth Eliassen fra Sandnessjøen kom på 3. plass i Rhythmic twirl senior boys, og oppnådde flere gode plasseringer i andre kategorier.

Duetter nær pallplass

I Twirl duet fikk Norge 4. plass i preteen (Henriette Brandsnes Bekken og Emma Vegel Tolderlund fra Romerike drillkorps) og junior (Maya Kosmo og Emma Kalvenes fra Horten Drill) og 5. plass i senior (Mathias Langseth Eliassen og Susann Stave fra Sandnessjøen skolemusikk og Andenes Drill).

Emma Læret Kalvenes fra Horten Drill Foto: Atle Ommundsen

Emma Læret Kalvenes kom på 9. plass i innledende runde i Rhythmic twirl junior, mens Maya Kosmo kom på 10. plass – begge svært nære finaleplasser. Det var de åtte beste i solo som gikk til finalen, og de tre beste i duett og tropp (Twirl team og Dance team).

Delte plasseringer og små marginer

Flere av de norske endte opp på delte plasseringer etter summering av plasseringspoeng. I EM og VM legger sekretariatet sammen plasseringene hvert startnummer får fra de ulike dommerne. Da er det om å gjøre å få lavest mulig poengsum.

Eksempel

Startnummer 1: 1. plass + 1. plass + 3. plass + 2. plass + 1. plass (fra fem dommere) = 8 poeng

Startnummer 2: 2. plass + 2. plass + 1. plass + 1. plass + 2. plass (fra de samme fem dommerne) = 8 poeng

Når ett eller flere startnummer har like mange plasseringspoeng (som i eksempelet ovenfor, nemlig 8 poeng), så er det selve poengene som legges sammen (poengsum fra hver dommer etter poengtrekk). Startnummeret med høyest sum går da foran de med lavere. Ofte kan det være kun desimaler som skiller. Norges Juvenile-duet fra Tau Drill endte opp på delt 7. plass, men gikk foran på poeng.

HER ER ALLE DE NORSKE VM-RESULTATENE

Norges innslag i Pom pons            Foto: Atle Ommundsen

I tillegg til Spjelkavik Drill Klubbs flotte 3. plass i Parade Corps, så gjorde de andre norske troppene det veldig bra. Romerike drillkorps kom på 5. plass i Dance team junior. Korpset tok for flere måneder siden initiativ og samlet 42 utøvere fra Romerike drillkorps, Oslo Drill, Manstad skolekorps, Stavern Drillteam, Kongsgårdmoen skolekorps, Rød og Hurrød skolekorps, Bodø Dans og Drill og Nedre Bekkelaget Skolemusikkorps til ett stort Pom pons-team med «Smurfene» som tema. De endte opp på en flott 4. plass.
Se Henrik Woies opptak av VM-fremførelsen til det norske Pom pons teamet.

Effekter man kan lage med dusker        Foto: Atle Ommundsen

Norge har fått mye skryt fra utenlandske dommere på teknikk, koreografier og kostymer. De snakker om Norges fremgang siden forrige verdensmesterskap.

Stolte ledere

Landslagslederne Ann-Cecilie S. Davis og Hanne M. Hansen gjorde en strålende jobb med de norske utøverne under mesterskapet.

– Jeg hadde forventninger om et spennende mesterskap med mange gode utøvere og mye bra drill. Det er spennende med EM, men det er ekstra gøy når Nord-Amerika konkurrerer også. I forhold til Norges innsats så hadde jeg store forhåpninger, fordi jeg har sett den fantastiske utviklingen bare fra 2013 da jeg reiste som reiseleder og frem til i år. Vi er nå en nasjon som blir tatt på alvor og vi har flere finalister og topp seks-resultater . Alle troppene våre gjorde det  bra. Jeg synes i tillegg det er ekstra stas at vi er flinke i mange forskjellige grener, alt fra Pom pons til 2 baton, sier Ann-Cecilie S. Davis.

Hanne M. Hansen utdyper:

– Jeg er rørt og stolt over å se hva de norske gir av seg selv på gulvet, i tribunen og bak foto-/videokameraer for Norge. Gratulerer til alle dere som presterte å komme til finaler og på pallen, men også til alle andre på landslaget. Dere har alle deltatt i et verdensmesterskap, så vær stolte av dere selv! Første gangen norske drillere deltok i et internasjonalt NBTA-mesterskap var i 2005 – også i Italia. Av de norske som deltok den gangen, var en utøver også på VM-gulvet i år, en var dommer og andre var viktige bidragsytere, som trenere og koreografer. Alle disse «drillrollene» (utøvere, trenere, koreografer, dommere, ledere m.fl.) har vært og er viktige for utviklingen av drill i Norge. Selv var jeg med som leder fra NMF/ NBTA Norway, og det er med glede jeg har fulgt den enorme drillutviklingen disse ti årene.

NMF ønsker å takke Atle Ommundsen for fantastiske bilder og oppdateringer. Her kan du lese dag-for-dag-oppdateringer – Atles reisedagbok på vegne av det norske landslaget:

Dag 1

Dag 2