– Jeg har vært instruktør flere år på sommerkurs, og synes det er utrolig gøy, smiler Carl Martin Schaathun. Han skal være musikalsk leder på Rødt kurs på Skjeberg fhs.
– For meg er sommerkursene et av årets absolutte høydepunkt og jeg ser frem til å dirigere de talentfulle ungdommene som melder seg på kurs

Maren Kristine Mørck nikker:
– På sommerkurs møter jeg alltid engasjerte og litt ekstra interesserte ungdommer som har lyst til å lære, og som pedagog er jo det helt gull, forteller hun. Som leder av Instruktør-kurs 1 gleder hun seg til en fin uke.
– Jeg lærer også mye av både kolleger og ikke minst av alle de fine samtalene og spørsmålene til deltakerne på i-kurs!

Mestring på sitt nivå

Det er fremdeles noen måneder til kursstart, men Mørck har allerede begynt å planlegge kurset.
– Jeg mener at jo mer og jo tidligere du får testet teorien og får erfaring «i felten», jo bedre lærer blir du, understreker hun, og frister med følgende:
– Vi skal lære å tørre, feile, slå oss løs og kaste oss ut i masse kule, og kanskje litt skumle (?) utfordringer.

Schaathun har også gjort seg noen tanker om det røde kurset, men syns det viktigste er hva musikantene sitter igjen med etterpå.
– Det er veldig viktig for meg at sommerkurs er en arena hvor alle føler mestring på sitt nivå, samtidig som det må være utfordrende, forteller han. Samtidig:
– Vi skal ha det gøy med musikken sammen og spille musikk som groover så mye at man ikke klarer å sitte stille når vi spiller det, lover han.

Musikkgleden er grunn god nok

Begge dirigentene er klare på én ting: Sommerkurs er noe alle burde få med seg.

– Sommerkurs er rett og slett årets happening, og å få møte nye og gamle venner er jo egentlig grunn nok i seg selv, mener Carl Martin Schaatun.

Maren Kristine Mørck er enig:
– Min beste grunn for å melde seg på sommerkurs, er helt klart all musikkgleden! Du får den av dyktige instrumentalpedagoger, dirigenter, medmusikanter og av deg selv når du oppdager hvor mye man kan få til sammen på kort tid!

Gode grunner til å dra på kurs, men ikke nøl: Påmeldingsfristen er rett rundt hjørnet!

All info om sommerkurs