Birgitte Brekke (55) er prosjektleder for Frivillighetens år 2022. Hun fikk ikke akkurat en pangstart, med tanke på at hun begynte i jobben i april i fjor, én måned etter at Norge stengte ned store deler av samfunnet.

– Jeg skulle snakke om Frivillighetens år i program og pauser på samlinger landet rundt. Jeg trengte organisasjonenes ideer og forslag! Dermed ble jeg sittende på Teams med den tetteste møtekalenderen jeg noen gang har hatt.

Alltid frivillig

Men Birgittes engasjement for frivilligheten startet lenge før det. Og med sitt engasjement tok det ikke så lang tid før hun også tok på seg verv. Som 14-åring var hun styremedlem i ungdomsklubben i Bekkelaget menighet.

– Men mitt aller første møte var nok da jeg ble tatt med på søndagsskolen i treårsalderen.

Det å være prosjektleder for Frivillighetens år er derimot ingen søndagsskole. Hun har oppgaven med å få engasjert ca 100 000 lag og foreninger for å feire frivilligheten gjennom hele neste år.

– Ja, det er mange – og frivilligheten er mangfoldig. Og neste år skal vi feire «viet». At 75 % av befolkningen er med i en frivillig organisasjon, at 68 % deltar på frivillige arrangementer og at 51 % er givere til en frivillig organisasjon. At disse tallene er så høye er en av landets best bevarte hemmeligheter, men det har vi tenkt å gjøre noe med i løpet av neste år.

At disse tallene er så høye er en av landets best bevarte hemmeligheter.

Og Birgitte vet hva hun snakker om. Hun var generalsekretær i Frivillighet Norge fra 2006 – 2015. Hennes etterfølger, Stian Slotterøy Johnsen, trekker blant annet frem hennes solide oversikt over frivilligheten.

– Etter å ha jobbet som generalsekretær i Frivillighet Norge og terpet på «momskompensasjon» og «frivillighetsregister» i en årrekke, kjenner jeg på at det er deilig å kun ha fokus på fest og feiring, sier hun og ler.

– Vi skal markere hvor mange vi er, hvor lenge vi har vært her, og at vi har skapt det Norge vi har i dag. Og hvis jeg kan få være så frimodig; det jaggu på tide! EU har hatt slike markeringer av frivilligheten hvert tiende år, men Norge har ikke kjent sin besøkelsestid. Hvis det er opp til meg, bør Norge markere frivilligheten igjen om en ti års tid.

Frivilligheten har skapt det Norge vi har i dag.

Stolt korpsmor

Frivilligheten har tatt henne til ulike organisasjoner. Hun brenner blant annet for menneskerettigheter og har vært aktiv i Amnesty. Men alle hennes tre barn var med i Ljan skoles musikkorps på Nordstrand i Oslo, og engasjerte Birgitte ble selvfølgelig dratt med i styre og stell.

– Jeg satt i styret i perioden 2004 – 2014, de siste årene var jeg styreleder. Jeg har fått mange gode venner gjennom årene i korpset, både blant musikantene og foreldrene. Jeg kjenner at jeg savner foreldrerollen i korps.

– Er resten av samfunnet klar til å feire frivilligheten?

– I midten av juni hadde vi 300 kommuneansatte på en digital konferanse. Jeg opplever at dørene inn til kommunene er på vid vegg, så det offentlige Norge vil være med å feire oss.

Tjuvstart i desember

Når det gjelder de mange frivillige organisasjonene – ca 100 000 – er det en del som ser Frivillighetens år som en viktig mulighet. Andre igjen må tenke seg om og mange er travelt opptatt med hverdagen. Men det er mange som gleder seg!

– Hva skal egentlig skje neste år?

– Veldig mye. Jeg gleder meg spesielt til åpningsarrangementet 5. desember i år. Datoen er ikke tilfeldig valgt, det er frivillighetens dag. Det blir et flott arrangement i Oslo rådhus med 500 gjester i salen og en stor mønstring i Borggården. Jeg garanterer at korpsbevegelsen blir involvert i programmet. Så gleder jeg meg veldig til alle «Vår dag-arrangementene». Til nå er det meldt inn over 70 slike arrangementer, og det er kjekt å se at NMF er inne på listen.

2022: Neste år skal frivilligheten markeres, og det hele starter på Frivillighetens dag 5. desember. Birgitte Brekke gleder seg til å lede feiringen av den viktige frivilligheten neste år.

5. desember er ikke langt unna og vår tilmålte halvtime med en engasjert prosjektleder er i ferd med å ebbe ut. Men Birgitte rekker å fyre av enda noen viktige utsagn:

– Frivillig sektor det viktigste arvesølvet Norge har. Landet vårt ville sett helt annerledes ut uten. Så vårt mål er at den jevne nordmann sal få opp øynene for hvor stor og viktig frivillig sektor er og hvor vanlig det er å delta. Det å delta i frivillig sektor handler om å delta i samfunnet og demokratiet.

Til slutt oppfordre hun alle musikkorps i Norge til å bruke Frivillighetens år som en mulighet til å få med flere og være synlig i samfunnet. I 2022 er det lov å være stolt og skryte av alt vi får til!

Jeg garanterer at korpsbevegelsen blir involvert.

Rolig sommer

Hun har tenkt å ha ferie i sommer, og skal gjøre det de fleste av oss gjør om sommeren. Hun klarer seg ikke uten sol, bading og massevis av gode bøker.

– Hva er den ultimate sommerlåten?

– Det er Neste Sommer med De Lillos.

Til slutt røper hun at favorittmat om sommeren er tyrkisk.

– I kokebøkene til Vidar Bergum er det mange skatter!

I sommer har vi gjort sommerintervju med flere personer. Du finner intervjuet i lenkene under når de er publisert:

Torsdag 1. juli – Rita Hirsum Lystad
Mandag 5. juli – Sondre Lerche