Korpsskolen
Korpsskolen er en sosial innføringsplan i korpshverdagen for nye foresatte. Målet er at nye foresatte skal bli kjent med aktiviteten, driftsmodellen og knytte bånd med andre familier som er med i korpset. Lykkes korpset med dette arbeidet er det sannsynlig at musikantene blir lengre og at korpset får påfyll av ressurspersoner til korpsdriften fremover.
Korpsskolen er utviklet med støtte fra Tryg.
Korpsskolen er satt opp som en rammeplan for informasjonsarbeid der korpsene selv kan velge hvilke tema og rekkefølge som fungerer for korpset. Vi har tatt utgangspunkt i 6 faste møtepunkter med foresatte som tar ca. 25-30 minutter å gjennomføre, avhengig av hvilke aktiviteter man velger å inkludere.
Noen korps opplever det som hensiktsmessig å gjennomføre hele prosessen i forbindelse med et oppstartsseminar, andre som en aktivitet i forbindelse med en eller flere øvelser med hovedkorpset eller aspirant-/juniorkorpsøvelsene. Hvert enkelt styre må ta stilling til hvilken gjennomføringsmodell som passer sitt korps. Merk at det er en suksessfaktor å benytte anledningene til å vise frem aktiviteten og knytte sosiale bånd mellom foresatte.
Informasjonsarbeidet om korps som fritidsaktivitet starter med rekrutteringen. Derfor starter programmet med korpsets informasjonsarbeid i tilknytning til rekruttering av nye musikanter (møtepunkt 1). Hvert møtepunkt avsluttes med en ressursliste med maler, filmer, artikler og aktiviteter relevant for det aktuelle møtet.
Før innmelding: Rekrutteringskampanje
Det er viktig at både barn og foresatte får riktig og tilstrekkelig informasjon før de melder seg inn i korpset. Dette sikrer at de er forberedt på og enige i de forpliktelser og forventninger som følger med det å være korpsmusikant og korpsforesatt. Vi vil at hele korpset skal øke i antall, kvalitet, bredde og samhold. God informasjonsflyt kan være avgjørende for å tiltrekke seg og beholde engasjerte medlemmer.
Vi vet at foresatte tar valg på vegne av sine barn i forhold til valg av fritidsaktivitet. Foresattes møte med korpset er avgjørende for om barnet begynner i korps. Tenk på rekruttering som en markedsføring av aktiviteten der målet er å tiltrekke seg oppmerksomhet for å få foresatte sammen med barn til å komme på instrumentprøvedagen. Dette er første steget for å sikre god rekruttering.
Mål: Få barn og foresatte til å komme til korpsets instrumentprøvedag.
Huskeliste
- Forbered informasjonsmateriell
Sørg for at invitasjonsbrev eller flyeren er oppdatert med øvingsdag/tider, sted, instrumentvalg, årskontingent og kontaktinformasjon til styret. Tilpass informasjonen til målgruppen, barn eller foresatte. De skal huske når de skal møte neste gang og hvem de kan kontakte ved spørsmål. - Oppdater hjemmesider og sosiale medier
Dette er ofte det første stedet interesserte familier søker informasjon om korpset. Sikre at informasjon om øvingsdag/-tid/-sted og informasjon om spilletimer kommer tydelig frem. Inkluder gjerne navn og bilde på sentrale ledere i korpset, dette bidrar til å trygge foresatte. - Avklar hvem som er målgruppe for kampanjen
Vi ønsker at korpsene skal speile sitt lokalmiljø; hvem er det som ikke er i korpset i dag? Gjør dere kjent med rekrutteringsgrunnlaget i eget nærmiljø. Snakk med skolen, kommunen, andre frivillige aktører, sjekk Barne-, ungdom- og familiedirektoratets kommunemonitor - Velg og planlegg rekrutteringsaktivitet
Sikre at rekrutteringsaktiviteten og informasjonen er rettet mot målgruppen korpset ønsker å nå. Ta utgangspunkt i målgruppen og legg en plan for hva, hvor, hvem og når. Se artikkel under Ressurser for påfyll av ideer. - Inngå avtaler
Avklar hvilke steder man ønsker å besøke, hvem som skal være med, hva de skal bidra med og tidspunkt for gjennomføring. Legg en plan for transport for de som skal delta. - Definer korpset instrumentbehov
Avklar korpsets musikantbehov i forhold til ønsket besetning, tilgjengelige instrument og undervisningsressurser. Se eksempel om instrumentfordeling under Ressurser.
Gjennomføring
- Utfør valgte rekrutteringsaktivitet(er)
Møt opp i god tid. Har fokus på kjerneaktiviteten, start gjerne rett på musikken. Skap en opplevelse av hva man kan oppnå gjennom korpset. Engasjer publikum i musikken med rytmer, lyder etc. - Tydelig og motiverende presentasjon av korps og aktivitet
Fortell at man får låne instrument, hvor ofte musikantene spiller og hva de viktigste høydepunktene fremover er. Tilpass informasjonen til målgruppen; barn eller foresatte. De skal huske når de skal møte neste gang og hvem de kan kontakte ved spørsmål. - Organiser instrument-utforskingsstasjoner
Her kan publikum få holde, høre og lære mer om ulike korpsinstrument. Dette kan gjerne være under veiledning av ungdom fra korpset. - Informasjonsmateriell
Del ut invitasjon til korpsbesøk med instrumentprøving (instrumentkarusell). Vi har utviklet informasjon om korps på ulike språk, se link under Ressurser.
Tips
- Utforsk nye arena for rekruttering
Biblioteket, Frivillighetssentralen, Voksenopplæringen, lokale kjøpesenter, nye klassetrinn, lokale media, lokale arrangementer, skolens foreldremøte, parken, badestranden o.l. kan være aktuelle rekrutteringsarena for korpset. - Lag QR-kode for påmelding
Koden kan lede direkte til påmeldingsdokumentet for enkel tilgang. - Del invitasjonsbrev
Lag avtale om å få dele ut «ranselpost» eller sende ut digital informasjon via skolen, kommunen eller andre lag og foreninger som jobber mot målgruppen korpset ønsker å nå. Vurder også å lage en digital versjon som enkelt kan deles på sosiale medier, via e-post eller QR-kode. - Del bilder eller videoer av rekrutteringsaktivitetene på sosiale medier
Husk å få samtykke av foresatte. - Vurder personlig oppfølging av interesserte via telefon, e-post eller besøk
Personlig oppfølging er et svært effektivt verktøy med tanke på å rekruttere medlemmer. Her kan man gjerne dele på oppgavene. Vær oppmerksom på at elektronisk kompetanse og språkkunnskap kan variere, dette er viktig å ta hensyn til i rekrutteringsarbeidet.
Ressurser
Korpsskolen- Møtepunkt 1 -_Invitasjonsbrev
Korpsskolen Møtepunkt 1_Ny arena for rekruttering
Korpsskolen Møtepunkt 1 – Om rekruttering
Korpsskolen – Møte punkt 1 – Rekrutteringsbehov
Korpsskolen – Møtepunkt 1 _Besetningsplanlegging
Korpsskolen – Møtepunkt 1 – Velkommen til korps – Brosjyre på 14 språk
Første møte med barn og foresatte
I det første møtet med nye medlemmer og foresatte er det viktig å formidle informasjon som ikke bare informerer, men også engasjerer og skaper et fellesskap. Legg vekt på å skape en åpen og vennlig atmosfære der alle føler seg velkommen og verdifulle fra starten av. Stå i døren og ta imot gjestene når de kommer, vis veien videre inn til første møteplass. Ha nok ledere og bruk musikantene aktivt. Vi anbefaler å starte med en felles introduksjon og by gjerne på kaffe.
Vi vet at bruk av interne begreper kan virke avskrekkende. Vær bevisst hvilke ord og begreper dere bruker i møte med nye barn og foresatte. Slik legges grunnen for et inkluderende og trygt miljø.
Mål: Familien skal velge korps som fritidsaktivitet ved å melde seg inn.
Huskeliste
- Avklar møteplan
Inkludert agenda og intern ansvarsfordeling. Se forslag til plan under Ressurser. - Forbered informasjon om korpslivet
Dette kan gjøres muntlig eller som en digital presentasjon. Inkluder verdier og hvordan det å spille i korps bidrar til barnas utvikling. Dette kan gjøres av en person eller i samarbeid med andre. Velg en kort film eller sett sammen en serie med bilder som illustrerer korpslivet. Benytt gjerne bilder fra eget korps. Beskriv musikantenes utviklingsmuligheter og hva familien knytter seg til om man velger korpset. Del også foresattes opplevelser fra korpset. Se forslag til presentasjon under Ressurser. - Presentasjon av lederne
Ta med dirigenten, instruktører, styret og eventuelt andre ressurspersoner tilknyttet korpset. Navn, bilde og informasjon om lederne kan også bli inkludert i velkomstbrevet. - Prøving av instrument – instrumentkarusell
Legg en plan for utprøving av instrument (instrumentkarusell) hvor barn og foresatte kan prøve ulike instrumenter. Det anbefales å involvere noen med erfaring på instrumentet. Dette kan være dirigent, instruktør, eldre musikanter i korpset eller musikanter fra voksenkorpset. Se forslag til gjennomføring under Ressurser. - Innmeldingsliste
Ha nok innmeldingslister og skrivesaker tilgjengelig, eller digitale verktøy som PC eller nettbrett. Med QR-kode kan foresatte bruke egen telefon. - Forbered velkomstbrev
Sørg for nok kopier til alle som møter. La alle som er med fra korpset lese gjennom brevet i forkant. Se utkast til velkomstbrev under Ressurser. Vær bevisst bruk av interne begreper. Se eksempel for klarspråk under Ressurser. - Bevertning
Organiser gjerne kaffe og saft, eventuelt noe å bite i, til gjestene. Dette vil bidra til å skape en god sosial ramme for oppstarten. - Kvalitetssikre korpsets musikantbehov ved rekruttering
Avklar korpsets musikantbehov i forhold til tilgjengelige instrument, ønsket besetning og undervisningsressurser. Ta utgangspunkt i planen fra rekrutteringskampanjen, eller se i Ressurser for tips.
Gjennomføring (45 – 60 min)
- Ønske velkommen
Vær tilgjengelig for å ta imot barn og foresatte som kommer. Vis veien videre til felles informasjonsmøte. Sikre at det er noen i møterommet til å invitere inn, by på kaffe og sette i gang småpraten. - Informasjon
- Gi detaljert informasjon om øvingsdag, tid og sted for samspill og spilletimer. Informer gjerne om hvordan spilletimer fordeles og kan endres.
- Forklar strukturen på musikkopplæringen, inkludert spilletimer, gruppetimer og fellesøvelser. Inkluder informasjon om korpsets behov ved årets rekruttering.
- Informer om kommende arrangementer. Vis frem sesongplanen for aspirantene.
- Gi en mer detaljert oversikt over alle kostnader forbundet med medlemskap i korpset.
- Utprøving av Instrument
Gjennomfør en instrumentkarusell. Se utkast til plan under Ressurser - Påmeldingslisten og velkomstbrev
Sikre at alle som vil får skrevet seg på listen. Del ut velkomstbrevet med informasjon om korpset, kontaktinformasjon til styre og informasjon om neste møtepunkt.
Tips
- Oppmuntringstilsyn for engasjement og fellesskap
Snakk om betydningen av og måter foresatte kan bidra på. Del erfaringer eller eksempler på vellykket foreldreinvolvering i korpset. - Kommunikasjonskanaler
Informer om hvilke kanaler korpset bruker og hvordan man får tilgang til disse. Vis gjerne hvordan løsningen fungerer i praksis. - Fadderordning
Introduser fadderordninger for nye medlemmer. Dette bidrar til å styrke overgangene. Vurder om en lignende ordning også kan inkludere foreldrene. I første omgang er dette et trivselstiltak, senere et tiltak for å trygge og styrke musikalsk utvikling. - Trygghet
Gjennomgå korpsets retningslinjer for trygghet, inkludert regler for fotografering, deling og samtykke, og mobilbruk. Se forslag til retningslinjer under Ressurser. - Innmelding i kulturskolen
Der foresatte melder barn inn i kulturskolen kan det tilrettelegges for digital innmelding i samme møte. - Benytt stammespråk med omhu
Fagspråk, eller stammespråk, kan oppleves som en barriere for mange og er kun effektivt om alle skjønner hva det betyr. Vi anbefaler å begynne tidlig med å forklare hva ulike begreper betyr i en korpsetting. Bli inspirert av eksempelet om Klarspråk – del 1 under Ressurser.
Ressurser
Korpsskolen – Møtepunkt 2 – Hjelp til rekruttering
Korpsskolen – Møtepunkt 2_Rekrutteringsbehov
Korpsskolen – Møtepunkt 2 – Møteplan med agenda
Korpsskolen – Møtepunkt 2 – Film Hva er korps?
Korpsskolen – Møtepunkt 2 -Presentasjon om korps
Korpsskolen – Møtepunkt 2_Instrumentkarusell slik kan det gjøres
Korpsskolen – Møtepunkt 2 – Påmeldingsliste
Korpsskolen – Møtepunkt 2_Velkomstbrev
Korpsskolen – Møtepunkt 2 – Klarspråk del 1
Korpsskolen – Møtepunkt 2 -Instrumentfordeling-og-ønskeliste
Korpsskolen – Møtepunkt 2 – Artikkel: Korps for nesten alle?
Første spilletime
Be foresatte til å være til stede og delta på den første spilletimen sammen med barnet. Dette er med på å skape en trygg atmosfære for musikanten, samt at foresatte lærer mer om hva som skjer i korpset og hvordan de kan støtte opp om musikantens utvikling hjemmefra. Dette er samtidig en gylden mulighet til å bli kjent med instruktører og andre voksne i korpset.
Mål: Skape trygg atmosfære og god tilknytning med instruktør / lærer.
Huskeliste
- Forventningsavklaring med kulturskolen
Snakk med rektor om at korpset ønsker at foresatte skal være med på musikantens første spilletime. Inngå avtale om at rektor informerer sine ansatte om korpsets forventing. Avtal med rektor at korpset kan ha direkte kontakt med spillelærer om hva korpset forventer av spilletimene. - Avklar med spillelærer
Informer spillelærer om foresattes deltakelse på første spilletime. Del informasjon om hva korpset ønsker å oppnå og be spillelærer støtte opp om målet. - Delta sammen med barnet
Inviter foresatte til å delta på første spilletimen(e) med barnet. - Instrumentoppsett og notestativ
Materialforvalter må tilrettelegge for nok instrument, noter og notestativ. Avklar om foresatte skal få låne instrument med seg hjem om ønskelig. Legg til rette for at instrumentet er forsikret ved foresattes hjemlån. Dersom foresatte ikke har egne instrument må spillelærer ha tilgang på nødvendig utstyr til å desinfisere instrument mellom spilletimer. - Informasjonsskriv: Vedlikehold av instrument
Forbered et enkelt skriv om vedlikehold av instrument og hva man skal gjøre dersom noe ikke virker. Legg inn lenker til filmer og informasjonsskriv om instrumentkunnskap.
Gjennomføring (30 min)
- Demonstrer riktig oppsett av instrument og notestativ
La barn og foresatte få prøve å gjøre dette selv. - Få lyd i instrumentet
Gjør dette på en positiv og morsom måte og involver også foresatte. - Oppsummering
Spør om noen har spørsmål og gi dem anledning til å komme med tilbakemeldinger. - Praktisk informasjon
Sørg for at alle vet hva som skal med til hver spilletime og hvilke forventninger korpset og spillelærer har til forberedelser, oppmøte, fravær og det å få undervisning.
Tips
- Inviter inn i kanaler for deling av informasjon med foresatte
Åpne for deltakelse i kanaler som Facebook-gruppe, e-postliste eller chatgruppe for deling av informasjon. Tilby opplæring i bruk av kanaler. - Fravær
Mange steder kan en ledig spilletime benyttes av noen andre om korpset / spillelærer får beskjed i tide. Dersom dette gjelder i ditt korps, er det lurt å informere foresatte om dette. - Etabler en kaffestasjon
Mange foresatte venter på sine barn når det er spilletime. Legge til rette for kaffepauser sammen med andre foresatte. Her kan det kreve litt innsats i starten for å få det opp å gå.
Ressurser
Korpsskole – Møtepunkt 3 – Film: Øving
Korpsskole – Møtepunkt 3 – Film: Vedlikehold
Korpsskole – Møtepunkt 3 – Film: Instrumentkunnskap
Korpsskole – Møtepunkt 3 – Artikkel: Instrumentkunnskap
Korpsskole – Møtepunkt 3 – Artikkel: Aspirant-tipset: Det første møtet
Første aspirantkorpsøvelse
Første aspirantkorpsøvelse er en milepæl for mange. Det er en anledning å markere, og en mulighet til å styrke relasjonen til de foresatte. På samme måte som første spilletime anbefaler vi å invitere foresatte til å delta aktivt på første aspirantkorpsøving med barna. Barn som ser at deres foresatte engasjerer seg i aktiviteten er ofte mer motiverte og positive til opplevelsen. Foresattes deltakelse ved oppstart bidrar til å etablere et trygt miljø for aspiranten. Samtidig vil det gi foresatte en forståelse for hvordan en aspirantøvelse foregår, og hvilke forventninger dirigenten har til aspirantene. Som på spilletimen er det en fin anledning for foresatte å bli bedre kjent med dirigenten og andre voksene i miljøet. Utvides øvelsen kan korpset også legge inn en uformell kaffeprat for å bygge nettverk blant foreldrene og samtidig tilby enda mer informasjon om korps som fritidsaktivitet.
Mål: Skape trygg atmosfære og god tilknytning med dirigent og medaspiranter.
Huskeliste
- Avklar møteplan
Inkludert agenda og intern ansvarsfordeling. Se forslag til plan under Ressurser. - Informasjon til foresatte
Sørg for at foresatte har god informasjon om når og hvor øvingen finner sted.Forbered og distribuer en sjekkliste for hva som skal medbringes til øvelsene - Oppsett
Sørg for at det er skilt eller personer som peker nye medlemmer og foresatte til riktig sted. Det er også viktig at instrumenter, stoler og oppsett er klart i god tid før øvelsen starter. - Utstyr
Om foresatte skal spille med er det viktig å sikre at det er nok instrumenter og stoler til alle. Noter og notestativ kan de dele med sitt eget barn. - Avklar informasjonsplan med dirigent
Informer dirigent om foresattes deltakelse på første aspirantkorpsøvelse. Del informasjon om hvordan det skal gjennomføres og hva korpset ønsker å oppnå.
Gjennomføring (30 min, 15 min korpskafé)
- Introduksjon og forventninger
Ønsk velkommen. Presenter styremedlemmer og dirigent, og gi en kort oversikt over øvelsen. Informer om forventninger til oppmøte, rutiner ved fravær, tilstedeværelse og musikalsk utvikling. Del ut sjekkliste for hva som skal medbringes til øvelse, se mal under Ressurser. - Øvelsen
La foresatte sitte ved siden av sitt barn under øvelsen. Legg til rette for aktiv deltakelse fra foresatte, enten det er ved å spille på instrument, en rytmisk øvelse eller musikklek. - Informasjon fra dirigenten
Snakk om viktigheten av å spille hjemme og hvordan foresatte kan støtte opp om en øverutine sammen med barnet. - Informasjon fra instrumentforvalter
Gi informasjon og demonstrer enkel instrumentrengjøring, vedlikehold og rutiner når noe blir ødelagt. - Spille sammen
Avslutt øvelsen med en enkel samspilløvelse der barn og foresatte spiller sammen. - Korpskafé
Inviter foresatte på kaffe mens barn får en liten stund alene med dirigenten. Her kan korpset gjerne invitere øvrige korpsforesatte til å komme.
Tips
- Å spille hjemme
Del øvetips og ressurser som øveplaner eller nettbaserte musikkspill og lignende. Se forslag under Ressurser. - Instrumentvedlikehold
Tilby guider for vedlikehold og opprett en kontaktperson for spørsmål eller hjelp. - Sosialt samvær
Vurder å arrangere en sosial samling etter øvelsen for å fremme samhold og gi nye medlemmer og foresatte en mulighet til å knytte bånd med andre i korpset. Inviter gjerne hovedkorpset, eller en gruppe musikanter fra hovedkorpset, til å opptre og tilby bli-kjent aktiviteter for aspirantene.
Ressurser
Korpsskolen – Møtepunkt 4_Møteplan og agenda
Korpsskolen – Møtepunkt 4_Sjekkliste til øvelsen
Korpsskolen – Møtepunkt 4 – Film: Samspill
Korpsskolen – Møtepunkt 4 – Film: Vedlikehold
Korpsskolen – Møtepunkt 4 – Filmer: Active Library
Korpsskolen – Møtepunkt 4 – Artikkel: Instrumentkunnskap
Korpsskolen – Møtepunkt 4 – Artikkel: Aspirant-tipset: Effektiv øvelse
Korpsskolen – Møtepunkt 4 – Artikkel: Aspirant-tipset: Øving er kult!
Første foreldremøte
Tidlige møter med nye foresatte bidrar til å gjøre overgangen til et nytt miljø tryggere. Inviter til et foreldremøte og en hentekonsert allerede i uke 4 av medlemskapet slik at dere kan starte å bli kjent med hverandre. Tidlig involvering av foresatte bidrar til å styrke samholdet i korpset samtidig som det er en god anledning til å sikre at alle er oppdaterte på nødvendig informasjon om korpsets drift, forventninger og aktiviteter. Det er også viktig å være åpen for innspill fra nye foresatte.
Mål: Sikre god forståelse for korps som aktivitet blant foresatte.
Huskeliste
- Lag en agenda til foreldremøtet
Planlegg godt og sørg for at møtet ikke overskrider 30 minutter. Se utkast til agenda under Ressurser. Repeter gjerne informasjon fra tidligere møtepunkter og minn om korpsets forventninger til musikanten. - Økonomi og sesongplan
Forbered informasjon om økonomiske forpliktelser slik at nye foresatte vet hva som forventes av dem fremover. Knytt denne informasjonen til en oppdatert sesongplan. - Foresattes innsats
Opprett en liste over oppgaver og verv som foresatte kan ta del i. Periodisk frivillighet er i vinden, ta høyde for dette i planleggingen. Se forslag til aktuelle oppgaver og verv under Ressurser. - Utviklingsstigen
Forbered en utviklingsplan som kan vises til nye medlemmer og foresatte. Denne kan inkludere informasjon om hvilke korps man får delta i på forskjellige nivå. - Sit-in med hovedkorpset
Å sitte inne i lyden er inspirerende. Planlegg øvelser der aspirantene får lov til å være en del av junior – eller hovedkorpset, gjerne uten instrument, og informer foresatte om dette. Inviter gjerne foresatte til å sit-in sammen med egne barn.
Gjennomføring (30 min. møte, 15 min. hentekonsert)
- Informasjonsdeling (30 min)
Del ut sesongplaner, oppgavelister, utviklingsplaner og annen forberedt informasjon om kommende aktiviteter. Minn om kommunikasjonskanaler som korpset tar i bruk. - Hentekonsert (15 min)
Gjennomfør en kort hentekonsert for foresatte rett etter foreldremøtet der medlemmene kan fremføre det de har lært så langt. - «Band Battle»-forberedelser
Spør en eldre musikant eller instruktør om å involvere foresatte i en «Band Battle» med en enkel body percussion-rutine. Foresatte kan få i oppgave å øve på dette hjemme til neste planlagte foreldremøte/hentekonsert. Se lenke til body percussion-rutiner under Ressurser.
Tips
- Tidspunkt
La foreldremøte sammenfalle med aspirantøvelsen. Avslutt møtet med aspirantkorpsets første hentekonsert. - Personlig oppfølging av foresatte
Etabler et korpsbuddy-system der nye foresatte har en dedikert person å henvende seg til dersom de lurer på noe rundt korpset. - Nyhetsbrev
Utarbeid og planlegg at korpsets nyhetsbrev blir gitt ut under dette møtet. Mal på nyhetsbrev finner du under Ressurser. - Tilrettelegging for frivillighet
Gjør det enkelt for foresatte å bidra ved å ha fleksible roller og oppgaver som kan passe i en travel hverdag. - Korps-supportere og Hang-arounds
Flere ønsker å bidra, men opplever at de ikke blir spurt. Skap et miljø som er åpent for alle som ønsker å bidra eller være en del av et nettverk, gjerne uten fast tilknytning til korpset. - Benytt stammespråk med omhu
Fagspråk, eller stammespråk, kan oppleves som en barriere for mange og er kun effektivt om alle skjønner hva det betyr. Vi anbefaler å begynne tidlig med å forklare hva ulike begreper betyr i en korpsetting. Bli inspirert av eksemplet om Klarspråk – del 2 under Ressurser.
Ressurser
Korpsskolen – Møtepunkt 5 _ Møteplan og agenda
Korpsskolen – Møtepunkt 5 -Forslag til verv og oppgaver
Korpsskolen – Møtepunkt 5 -Klarspråk for korps del 2
Korpsskolen – Møtepunkt 5 – Film: Body Percussion routine Break it down
Korpsskolen – Møtepunkt 5 – Film: Body Percussion routine Number 1
Korpsskolen – Møtepunkt 5 – Artikkel: Aspirtant-tipset: Alle er viktig
Korpsskolen – Møtepunkt 5 – Artikkel: Aspirant-tipset: Korps-supportere
Andre foreldremøte
Selv om foresatte har blitt inkludert tidligere ved flere anledninger kan et nytt foreldremøte i uke 8 bidra til å styrke relasjonen mellom foresatte, ledere og instruktører. Dette er viktig for å bygge et støttenettverk rundt musikantene. Det kan oppstå nye spørsmål eller usikkerhet etter hvert som tiden går, og et møte på dette tidspunktet kan adressere eventuelle uklarheter og forventninger. Dette er også en gylden mulighet til å kartlegge kompetanse blant nye foresatte og gi dem spesifikke verv og oppgaver i korpset.
Mål: Sikre tilknytning og engasjement hos foresatt.
Huskeliste
- Bekreftelse av møtetidspunkt
Send ut en påminnelse om møtet og hentekonsert via e-post eller andre kommunikasjonskanaler som korpset bruker. Minn om at foresatte må øve på sitt bidrag til «Band Battle» som skal fremføres på hentekonserten. Be om bekreftelse på invitasjonen, ring opp alle som ikke svarer. - Lag en agenda til møtet
Planlegg godt og sørg for at møtet ikke overskrider 30 minutter. Se forslag til agenda under Ressurser. - Kartlegging av kompetanse
Benytt vårt eksempel eller lag en enkel undersøkelse som foresatte kan fylle ut før møtet for å avdekke ferdigheter og interesser som kan komme korpset til gode. Samkjør undersøkelsen med listen over oppgaver og verv som ble delt ut på første foreldremøte. Se forslag til kartlegging under Ressurser. - Vedlikehold av instrumenter
Finn frem sjekklisten som dekker vanlige vedlikeholdsoppgaver som kan utføres hjemme. - Notekunnskap
Forbered et dokument eller en presentasjon som introduserer grunnleggende notekunnskap slik at foresatte kan hjelpe til hjemme.
Gjennomføring (30 min. møte, 15 min. hentekonsert)
- Informasjonsdeling
Del ut informasjon og gå gjennom instrumentvedlikehold og notekunnskap. - Kartlegging av kompetanse
Bruk resultatene fra kartleggingen til å ha en diskusjon om hvordan foresattes ferdigheter kan brukes i korpset. Del ut verv og spesifikke oppgaver dersom dette er klart. Husk å avklar med foresatte i forkant. - Motivasjon til å spille hjemme
Del strategier, erfaringer og tips til hvordan man kan oppmuntre til å spille mer hjemme. - Informasjon om årsmøtet
Forklar formålet med årsmøtet og hvordan foresatte kan bidra til beslutninger. Del informasjon om hvordan musikantene blir involvert og hørt. - Hentekonsert og «Band Battle»
Gjennomfør en kort hentekonsert for foresatte rett etter foreldremøtet der medlemmene kan fremføre det de har lært. Fremfør «Band Battle» sammen med foresatte til slutt.
Tips
- Tidspunkt
La foreldremøtet sammenfalle med aspirantøvelsen. Avslutt møtet med aspirantkorpsets første hentekonsert. - Praktisk foreldreinvolvering
Gi spesifikke eksempler på hvordan foresatte kan være involvert i drift, logistikk, tilstedeværelse på øvelser og andre støttefunksjoner. Da blir det lettere for foresatte å vite hvordan de kan bidra med det de kan. - Støtte hjemme
Understrek viktigheten av et positivt og oppmuntrende miljø for å bidra til at barnet spiller mer hjemme. - Digitale verktøy til kartlegging
Vurder å opprette kartleggingsundersøkelsen digitalt i et Google-skjema for å gjøre det mer sannsynlig at foresatte svarer på den. Vær oppmerksom på at ikke alle har kunnskap om eller tilgang til valgte digitale plattform. - Benytt stammespråket med omhu
Fortsett jobben med å koble nye foresatte på korpssjargongen. Del flere ord og utrykk fra korpslivet.
Ressurser
Korpsskolen – Møtepunkt 6_Møteplan og agenda
Korpsskolen – Møtepunkt 6 – Nettsak: Kartleggingsundersøkelse
Korpsskolen – Møtepunkt 6 – Film: Vedlikehold
Korpsskolen – Møtepunkt 6 – Film: Instrumentkunnskap
Korpsskolen – Møtepunkt 6 – Artikkel: Instrumentkunnskap
Korpsskolen – Møtepunkt 6 – Artikkel: Aspirant-tipset: Øving er kult!
Korpsskolen – Møtepunkt 6 – Artikkel: Aspirant-tipset: Motivasjon og motbakker